Pagina's

donderdag 30 januari 2014

Update schade

Update Schade

Vorige week is de expert langs geweest om de schade te zien en/of de waarde te bepalen.
Ze noemen het een expert maar ja nog nooit een velomobiel gezien dus hoezo expert!

Ik had een offerte gehad van velomobiel waarop stond hoeveel het repareren kost en hoeveel de waarde van de fiets zou zijn als deze in goede staat was. De expert had ook al in de gaten dat mijn fiets al schade had dus dat ging van de waarde af. De expert verklaarde mijn fiets total loss.

Zijn idee was om een aantal opkopers te bellen om te zien of die wat voor de fiets over hadden, maar ja hij zag ook in dat dat nog niet zo makkelijk was. Wie wil er nou zoiets dacht ie volgens mij.
Dus toch maar even kijken of we op een andere manier uit konden komen.
Hij heeft mij 3300 euro vergoeding gegeven voor de fiets met behoud van vrak!
Dat is net iets minder dan dat ik ervoor betaald hebt.

Ik heb besloten om de fiets zelf weer te maken deze week nieuw frame besteld en glasvezel, kop lampen en hars zodat ik kan gaan beginnen met de schade herstel.
Het voordeel is dat het nu toch niet zo mooi weer is om te fietsen en hoop ergens in voorjaar weer te kunnen gaan fietsen.
Ik heb eerst nog een aantal klussen in het huis te doen als het materiaal binnen is kan ik gaan beginnen.

De uitgedeukte versie van de fiets.
Ik heb het idee op de buitenkant met ducktape aan elkaar te plakken en daarna aan de binnenkant glasvezel matten te lijmen zodat er weer constructie in komt.
Of heeft iemand een beter idee?

Hier kan je duidelijk zien dat het frame verbogen is.


Groet, John

7 opmerkingen:

  1. Daar heb je een redelijke klus op je schouders getrokken John! Als je het goed uitlijnd met de ducktape zal dat wel kunnen denk ik. Werk vooral rustig en precies, haastwerk gaat niet lukken hier. Velen gaan dit wel volgen denk ik, dit soort grote reparaties blijft altijd interessant om mee te volgen en de ervaringen te onthouden.
    Succes!


    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Respect voor de keuze John,

    Je haalt je een flinke klus op de nek, als je een helpende hand nodig hebt kan ik je mogelijk wel bijstaan. Vooral het plaatsen van een nieuw voorframe is een lastige.
    Kijk ook een op deze weblog (http://questastic.blogspot.nl) en kijk eens op FB bij de reparatie van de Quest XS van Lee...
    Het mooie van zelf het herstel doen is dat je zeer bekend raakt met je fiets. Vooral het lamineren is een tijdrovende klus wil je dit goed doen. Kijk eens op YouTube voor filmpjes over lamineren. Persoonlijk zou ik kiezen voor carbon ipv. glasvezel. Behalve dat carbon lichter is, is het ook sterker. En nu je je Quest toch onthoofd hebt kun je gelijk verstevigingsribben plaatsen. Deze maken je Quest een stuk stijver, sterker en sneller!

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert-Jan,
      Bedankt voor je aanbod om hulp te bieden, mijn nieuwe frame is binnengekomen dus ik kan gaan beginnen. Ik laat het wel even weten als ik hulp nodig heb.

      Ik heb al glasvezel gekocht dus dat gaat er nu op, de verstevigingsribben hebben al meer velomobiel rijders dat gedaan? Zijn die ribben ook van glasvezel of carbon gemaakt?

      Groet,
      John

      Verwijderen
    2. Hoi John, laat maar horen als ik iets kan betekenen.
      De verstevigingsribben worden door VM.nl zelf geplaatst maar kun je zelf ook prima doen. Best een paar stukken hardschuim bij Wim Schermer en je kunt aan de slag. Het is niet moeilijk. Ik kan je wel wat foto's sturen hoe het moet.

      Succes wederom!

      Verwijderen